Stavanger, 05.09.2017

Maria Moræus Hanssen blir ny administrerende direktør i DEA

Maria Moræus Hanssen blir ny administrerende direktør i DEA Deutsche Erdoel AG og sjef for selskapets ledergruppe.

Hansen forventes å tiltre stillingen i januar, 2018, og tar da over for Thomas Rappuhn, som har arbeidet i selskapet i over 30 år, de siste 12 årene som en del av ledergruppen, åtte av dem som administrerende direktør.

Maria Moræus Hanssen er i dag administrerende direktør i det franske energiselskapet Engies lete- og produksjonsdivisjon, og har ansvaret for en produksjon på mer enn 160 000 fat oljeekvivalenter per dag fra operasjoner i 12 land, med over 1700 ansatte.

Maria har i løpet av de siste to årene ledet en strategisk omstilling av Engies E&P-virksomhet, gjennom å restrukturere selskapets lisensportefølje og øke både omsetning og inntjening. Dette har kommet ved å endre selskapets kultur, ta i bruk ny teknologi, redusere kostnader og gjennom oppkjøp og sammenslåinger.

Hun har utstrakt erfaring fra olje- og gassbransjen, og har tidligere jobbet for både Hydro, Statoil og Aker. Hun er utdannet reservoaringeniør og petroleumsøkonom, og tilbrakte de første 15 årene av karrieren i Hydro. Der jobbet hun blant annet som reservoaringeniør, med Hydros letevirksomhet, feltutvikling, offshoreaktivitet og forretningsutvikling. Kort tid etter at Statoil kjøpte Hydros petroleumsdivisjon sluttet Maria for å begynne i Kjell Inge Røkkes Aker-system. Etter å ha bygget opp betydelige deler av selskapet som senere ble Aker BP, tok Maria i 2014 fatt på en mer operasjonell rolle som leder av GDF Suez’ norske virksomhet. I 2015 tok hun steget opp og ble leder for selskapets internasjonale petroleumsvirksomhet. GDF Suez skiftet navn til Engie samme år.

«Vi er svært fornøyd med at Maria har valgt DEA. Hun er meget godt egnet til å lede DEA i selskapets videre utvikling og vekst. Våre ambisjoner er å bygge et solid og stabilt voksende energiselskap som anerkjennes som en verdifull og foretrukken partner. Maria kommer med et kommersielt blikk, finansiell og strategisk innsikt og en imponerende teknisk bakgrunn. Hun har gjennom sin karriere utvist betydelige evner til å både lede og endre de organisasjonene hun har vært en del av» sier Lord Browne, som leder DEAs rådgivende styre og er arbeidende styreleder i L1 Energy.

«Jeg vil gjerne også få takke Thomas Rappuhn for hans mange år i DEA. Han har lykkes i å lede DEA gjennom et eierskifte og til å bli et rendyrket olje- og gasselskap, og har bygget et solid grunnlag for fremtiden. På vegne av DEA og L1 Energy ønsker jeg ham alt godt videre», fortsetter Lord Browne.

«Jeg er svært takknemlig for tiden min i DEA, og for støtten jeg alltid har fått fra mine gode kolleger. Selskapet har bygget en solid lisensportefølje, ekspertise, kultur og verdier som utgjør et godt utgangspunkt for en lys fremtid. Jeg ønsker DEA og alle dets ansatte alt vel» sier avtroppende administrerende direktør Thomas Rappuhn.

Maria Moræus Hansen kommenterer ansettelsen slik:

«Jeg er stolt over å få ta over etter Thomas Rappuhn, som har gjort en betydelig innsats over lang tid. Nå ser jeg frem til å jobbe sammen med mine nye kolleger i DEA og realisere selskapets potensial. DEA er godt posisjonert for videre vekst, og utnytte de mulighetene vi ser i olje- og gassindustrien. Jeg ser frem til en fortsatt solid og bærekraftig utvikling av DEA, mens vi selvsagt også skal ivareta vår høye standard på helse- miljø- og sikkerhetsområdet.»

DEA Deutsche Erdoel AG er et internasjonalt olje- og gasselskap med hovedkontor i Hamburg. Selskapets hovedfokus er på sikker, solid og miljøbevisst utnyttelse av olje og gass. DEA har gjennom 118 år jobbet i hele oppstrømsdelen av verdikjeden, som operatør eller partner. Selskapet har 1150 ansatte og aktiviteter i blant annet Tyskland, Norge, Danmark, Egypt, Algerie og Mexico.

Maria Moræus Hansen, nye CEO i DEA Deutche Erdoel AG
Maria Moræus Hanssen, ny administrerende direktør i DEA Group

Maria Moræus Hanssen – CV

ENGIE Group